Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Μετ' εμποδίων η επιλογή συμβούλων

Καθυστερήσεις στην επιλογή των συμβούλων για τις ιδιωτικοποιήσεις σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αεροδρόμια, ΟΣΕ και αστικές συγκοινωνίες




Σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται στην επιλογή συμβούλων για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας αλλά και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών...





Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αναμένει την επιλογή τεσσάρων συμβούλων οι οποίες θα πρέπει να γίνουν άμεσα ώστε να μην υπάρξουν επιπλέον αποκλίσεις από τα επιχειρησιακά σχέδια του ΟΣΕ και του ΟΑΣΑ.



ΟΑΣΑ

Ακίνητη περιουσία



Σύμβουλος πρέπει να οριστεί και για την αξιοποίηση της περιουσίας του ΟΑΣΑ (κτίρια, πάρκινγκ).



Εσοδα από την αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου θα αναζητήσουν και τα νέα εταιρικά σχήματα που θα δημιουργηθούν κατ' εφαρμογήν των προβλέψεων του σχεδίου νόμου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών.



Οι εταιρείες που βρίσκονται υπό την εποπτεία του ΟΑΣΑ και παρέχουν συγκοινωνιακό έργο έχουν στην κατοχή τους υπολογίσιμη ακίνητη περιουσία, η αξία της οποίας αποτιμάται περίπου στο 1 δισ. ευρώ, ωστόσο έως τώρα ελάχιστα έχουν γίνει για την αξιοποίησή της. Οι σημερινές εταιρείες θα εισφέρουν την ακίνητη περιουσία τους στα νέα εταιρικά σχήματα που προβλέπεται να δημιουργηθούν και υπολογίζεται ότι μπορεί με την κατάλληλη αξιοποίηση, η οποία αναμένεται να γίνει με τη συνεργασία ιδιωτών, να έχουν σημαντικά έσοδα.



Τη σημαντικότερη ακίνητη περιουσία ανάμεσα στους συγκοινωνιακούς φορείς διαθέτει ο ΗΣΑΠ. Ανάμεσα στα πλέον αξιοποιήσιμα ακίνητα του οργανισμού είναι και τα εξής:



Tο μέγαρο του ΗΣΑΠ στον Πειραιά, το οποίο προσφέρεται για την ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων.



Οικόπεδο 5 στρεμμάτων με νεοκλασικό κτίριο στο Φάληρο, στο οποίο στεγάζεται ο παιδικός σταθμός.



Το άλσος Κηφισιάς, έκτασης 23 στρεμμάτων.



Εκταση 14 στρεμμάτων στην περιοχή της Βαρυμπόμπης, όπου στεγάζονται οι παιδικές κατασκηνώσεις των υπαλλήλων του ΗΣΑΠ.



Οικόπεδο 4 στρεμμάτων στο Μαρούσι.



Οικόπεδο 35 στρεμμάτων στον Πειραιά στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς ακτή Kαλλιμασιώτη - Kόνωνος - Φωκίωνος - Pετσίνα - Aλιπέδου, όπου θα κατασκευαστεί η επισκευαστική βάση του ΗΣΑΠ. Επίσης, προβλέπεται ότι στους χώρους που θα δημιουργηθούν θα περιλαμβάνεται η δημιουργία μικρού εμπορικού κέντρου και πάρκινγκ για την κάλυψη των αναγκών της ευρύτερης περιοχής.



Αξίζει να σημειώσουμε ότι πριν από περίπου τρία χρόνια ο ΗΣΑΠ αποφάσισε τη δημιουργία τεσσάρων υπόγειων γκαράζ, συνολικής χωρητικότητας 1.010 θέσεων, σε ακίνητά στους στο Μαρούσι, στο Ηράκλειο, στο Φάληρο και στην Κηφισιά. Μάλιστα, τη σχετική απόφαση είχε εγκρίνει και η διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ, ωστόσο ο σχεδιασμός αυτός αντιμετώπισε σημαντικές δυσκολίες καθώς σε πολλές περιπτώσεις υπήρξαν αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες. Ακίνητη περιουσία διαθέτουν επίσης η ΕΘΕΛ, η οποία, για παράδειγμα, έχει στην κατοχή της το γήπεδο 20 στρεμμάτων στον Αγιο Ιερόθεο Περιστερίου, όπου έχει δημιουργηθεί το ποδοσφαιρικό γήπεδο της ομώνυμης ομάδας, αλλά και ο ΗΛΠΑΠ.



ΟΣΕ

Ακίνητη περιουσία



Στην εκ νέου αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ προχωρεί η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, προκειμένου να επανεκτιμηθεί η αξία της, που σύμφωνα με στοιχεία του 2005, οπότε και πραγματοποιήθηκε η τελευταία αποτίμηση από ανεξάρτητο εκτιμητή ακινήτων, ανέρχεται σε περίπου 4,6 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει περίπου 4.000 γεωτεμάχια που καταλαμβάνουν έκταση 100.000 στρεμμάτων και 4.800 κτίρια. Τον τρόπο αξιοποίησης της περιουσίας καθώς και των σιδηροδρομικών σταθμών σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο θα υποδείξει ο σύμβουλος, ο οποίος αναμένεται να οριστεί το επόμενο διάστημα. Αρμόδιες πηγές επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, αν και ο περυσινός διαγωνισμός για το σταθμό του Πειραιά απέβη άκαρπος. Κεντρικοί στόχοι αναδιοργάνωσης της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι:



Να αποτελέσει όχημα για την ανταποδοτική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (μέσω ΣΔΙΤ, συμβάσεων παραχώρησης, συμμετοχή σε μεικτά εταιρικά σχήματα κ.λπ.)/



Να κάνει ολοκληρωμένη και σύγχρονη αποτύπωση και παρακολούθηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.



Να προχωρήσει στη διάθεση κερδών από την αξιοποίηση της περιουσίας για τη μείωση του χρέους του ΟΣΕ.



Βάσει του επιχειρησιακού σχεδίου του ΟΣΕ προβλέπεται η αξιοποίηση ακινήτων για την παραγωγή ενέργειας, η ανάπτυξη ενεργειακών φωτοβολταϊκών πάρκων, η αναβάθμιση της εμπορικής αξίας των σιδ. σταθμών προκειμένου να αποτελούν πόλο έλξης εμπορικής δραστηριοποίησης τόσο στην Αττική όσο και στην περιφέρεια και η εξεύρεση και συνεργασία με στρατηγικούς επενδυτές.



ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Εκκρεμεί ακόμα η πρόσληψη συμβούλου στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ο οποίος θα αναλάβει την πώληση του 49% της εταιρείας σε στρατηγικό επενδυτή με παράλληλη εκχώρηση του management. Ως εναλλακτικό σενάριο προκρίνεται η αξιοποίηση τμήματος του έργου της (εμπορευματική ή επιβατική κίνηση). Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στοχεύει σε εξορθολογισμό του κόστους της κατά 40%, από 337 εκατ. ευρώ το 2009 σε 199,9 εκατ. ευρώ εντός του έτους ώστε να πάψει να γεννά ελλείμματα.



Σχετικά με το επενδυτικό ενδιαφέρον, κύκλοι του υπουργείου Υποδομών παραδέχονται ότι «όποιο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί μέχρι στιγμής έχει ενημερωτικό και όχι δεσμευτικό χαρακτήρα». Το οικονομικό, πάντως, επιτελείο αναμένει από την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έσοδα της τάξης των 10-35 εκατ. ευρώ.



Αεροδρόμια

Σχέδιο που στοχεύει στην κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων και τεχνογνωσίας στη λειτουργία των 40 περιφερειακών αεροδρομίων αναμένεται να αρχίσει να υλοποιείται από το 2012.



Στόχος είναι η άμεση επιλογή συμβούλου ο οποίος μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρώσει μελέτη η οποία θα αξιολογεί τη δυνατότητα αξιοποίησης όλων των αερολιμένων της χώρας. Στόχος του σχεδίου είναι η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων από τα αεροδρόμια, έτσι ώστε να υλοποιηθούν απαραίτητα έργα υποδομής καθώς και ο εκσυγχρονισμός των περιφερειακών αερολιμένων για τα οποία δεν υπάρχουν διαθέσιμα κρατικά κονδύλια.



Ο κυβερνητικός σχεδιασμός, όπως αποτυπώνεται στον πρόσφατο νόμο για την λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας προβλέπει: αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στα οποία το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, χωρίς όμως να υπάρχει οποιαδήποτε εταιρική δομή. Το σχέδιο αναφέρει ότι για τα αεροδρόμια αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισής τους επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις, ακόμη και για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά. Το πώς ακριβώς θα γίνει η διαδικασία αυτή, προκειμένου να αποφευχθούν μονοπωλιακές καταστάσεις θα αποφασιστεί σε συνεργασία με σύμβουλο που θα προσληφθεί. Βασικές προϋποθέσεις για την ομαδοποίηση των αερολιμένων είναι η γεωγραφική τους θέση και η επιβατική κίνηση. Ηγετικό ρόλο στα σχήματα που θα δημιουργηθούν θα έχουν τα μεγαλύτερα αεροδρόμια για τα οποία υπολογίζεται ότι λόγω της αυξημένης κίνησης είναι δυνατόν, με μεγαλύτερη ευκολία, να εξευρεθούν πόροι από τον ιδιωτικό τομέα.



Εταιρεία Συμμετοχών

Μετά την επιλογή της ομάδας αεροδρομίων θα ακολουθεί η δημιουργία ανώνυμης εταιρείας συμμετοχών (holding), η οποία θα διατηρεί το 100% της δημόσιας περιουσίας και μέσω της ίδρυσης θα συνεργάζεται με ιδιώτες για τα απαιτούμενα έργα εκσυγχρονισμού τα οποία θα πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Οι ιδιώτες θα αναλαμβάνουν να πραγματοποιήσουν συγκεκριμένες επενδύσεις ενώ το κράτος έναντι αυτών των επενδύσεων θα τους παραχωρεί για μία συμφωνημένη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα).



Επιπλέον, εφόσον υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον, οι ιδιώτες θα μπορούν να προχωρούν και στην αξιοποίηση των εκτάσεων γύρω από τις αεροδρομικές υποδομές, αναπτύσσοντας εμπορικές χρήσεις που θα μπορούν να έχουν την μορφή υπερτοπικών εμπορικών κέντρων.

Της ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΣΧΟΥΠΗΓΗ www.imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: